دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم استاد: دکتر ابوالفضل بختیاری
رشته : مدیریت آموزشی دانشجو: حمیدرضا عزیزی
مقدمه :
صفات خوب و بد یکی از ویژگی ها و رفتارهای شخصیتی هر انسانی می باشد که همین امر منجبر به ایجاد وجه تمایز در انسانها می شود. هیچگاه نمی توان دو انسان را پیدا نمود که دارای عقاید و ویژگی های رفتاری یکسانی باشند حتی دو قلوه های همسان نیز در این خصوص از یکدیگر متمایز هستند. اخلاق بخش عمدهای از پیکره نرمال بودن را تشکیل میدهد. انسانهای بیتفاوت، بیاحساس، غیرکنجکاو و غیرعلاقهمند به موضوعات روزمره، انسانهای نرمالی نیستند بنابراین فردی که زیباییها را تقدیر و تحسین نمیکند و نسبت به آنها کنجکاو نیست طبیعی و نرمال نیست .در این نوشتار به بیان ویژگی های خوب و بد در روابط انسانی می پردازیم.
صفات خوب و بد در روابط انسانی همیشه و همجا بقدری تاثیرگذار و اثربخش است که درپی آن نتایج مثبت و منفی آن برای مدتهای طولانی باقی خواهند ماند و سایرین به نیکی و یا بدی از آن ها یاد خواهند کرد؛ بطور مثال برخی از صفات خوب در انسان عبارتند از:
1ـ خود اتکایی : مسئولیت پذیر و پاسخگو بودن و تصمیمات سخت می گیرید و پای تصمیمتان می ایستید.
2ـ قدرت اراده : شما قدرت این را دارید که به جای مردد ماندن و تعلل در انجام کارها، خودتان را درگیر کرده و وارد مهلکه شوید. هر گاه اراده کنید، انجامش می دهید. بزرگترین دستاوردهای دنیا نصیب آنانی شده است که روی اهدافشان تمرکز کرده و در تلاش و کوشش خود مداومت به خرج داده اند.
3ـ صبر : صبور بودن را می پذیرید و می دانید که در هرچیزی شکست و ناکامی هم وجود دارد. برای رسیدن به چیز های خوب باید سختی کشید و گاهی متحمل ضرر و زیان هم شد.
4ـ درستکاری: این صفت، قابل گفتن نیست، اما یکی از مهمترین ویژگی هایی است که شما باید در وجود خودتان پرورش دهید. صداقت، برترین سیاست در هر کاری است که قصد انجام دادنش را دارید. درستکاری، عزت می آفریند و شخصیت شما را معرفی می کند.
5ـ اشتیاق: اگر می خواهید موفق باشید، اگر می خواهید زندگی کنید، این شور و اشتیاقتان است که شما را به سر منزل مقصود می رساند. زندگی 10 درصد اتفاقاتی است که تجربه می کنید، و 90 درصد بقیه پاسخ هایی هستند که شما به این اتفاقات می دهید.
6ـ ارتباط: شما می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. این باعث می شود که به بهترین و مهمترین قسمت هر چیزی که می خواهید، سریعتر دست پیدا کنید.
7ـ خوشبینی: شما می دانید که در این جهان خوبی های زیاد و دستاورد های فراوانی برای دست یابی وجود دارد. آنچه که ارزش جنگیدن دارد را نیز می شناسید. خوشبینی یک استراتژی برای ساختن آینده ای بهتر است؛ باور دارید که آینده می تواند بهتر از این ها باشد، پس قدم بر می دارید و مسئولیت می پذیرید تا آینده را آنچنان خوب که می تواند باشد، بسازید.
8ـ اعتماد به نفس: به خودتان اعتماد دارید، به همین سادگی. هنگامی که این اعتماد و ایمان غیر قابل خدشه به خودتان را دارید، یک قدم به موفقیت نزدیک تر هستید.
9ـ درک متقابل: کار می کنید تا درک کنید و به کسانی که با شما ارتباط دارند توجه می کنید. مهمترین قسمتش این است که توانایی دارید حرف های ناگفته را بشنوید. جایی که درک وجود دارد، اعتماد و احترام هم به دنبالش می آید.
10ـ خلاقیت و نوآوری: فرد نرمال باید خلاق باشد و ایده داشته باشد و به دیگران و محیط کار و زندگی خود ایده بدهد. از سوی دیگر باید استقلال داشته باشد و اهداف مناسبی در سر بپروراند. فردی که وابسته است، نمیتواند اهداف درستی را برای آینده خود برنامهریزی کند
نتیجه :
صفات خوب و بد انسان ها آثارمخرب و خوشایندی باقی خواهد گذاشت و هیچ کس برای انسان معمولی بودن برنامه نمی ریزد. معمولی بودن هنگامی پیش می آید که شما برنامه ای ندارید. اگر می خواهید موفق باشید، رفتارهایی که شما را به موفقیت می رسانند در پیش بگیرید، و به گونه ای برنامه بریزید که این رفتارها جزئی از زندگی روزانه تان بشوند.فروتن و بزرگ باشید. شجاع و مصمم. وفادار و بی باک. این ها صفاتی است که در ذات شما نهاده شده و همیشه هم وجود داشته است. آن ها را تقویت کنید.
ما را در سایت خلاصه فصل اول کتاب روابط انسانی در آموزشگاه دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 87